tiistai 24. maaliskuuta 2015

Korkeamäki ym. Aikuisten oppimisvaikeuksien ja tarkkaavaisuushäiriöiden diagnosointi sosiaalisena toimintana

Tässä voidaan keskustella yllä mainitusta artikkelista.

20 kommenttia:

  1. Hei! Mitä tarkoitta sivun 71 temaattinen luokittelu?

    Kaisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. s. 78:
      Aineiston temaattinen analyysi alkoi jo aineistonkeruuvaiheessa. [---]
      Analyysin kannalta keskeiset koodit liittyivät
      -vaikeuksien havaitsemiseen,
      -avun hakemiseen,
      -kokemuksiin tutkimuksesta ja
      -omasta vaikeudesta muille kertomiseen."

      Poista
    2. Kyse on siis siitä, että haastatteluaineistosta on lukemalla etsitty usein esiintyviä teemoja.

      Poista
    3. Kiitos paljon, tämä selvensi:)

      Poista
  2. Moi! Voisitko selventää seuraavaa "Phil Brown (1990) erottaakin diagnoositekniikat diagnosointikäytännöistä, jotka eivät välttämättä ole aina hyödyllisiä apua hakevan ihmisen kannalta." s. 95. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä kappaleessa pohditaan sitä, keitä varten oppimisvaikeusdiagnooseja tehdään; onko tarkoitus antaa oppijalle selitysmalli vaikeuksistaan ja tukea häntä oppimisessaan vai onko vain tarkoitus määrittää toiset yksilöt toisia taitavammiksi...

      Diagnoositekniikoilla tässä mielestäni tarkoitetaan niitä testimenetelmiä, joihin diagnoosi voidaan perustaa. Diagnoosikäytännöillä käsittääkseni tarkoitetaan niitä syitä, minkä vuoksi diagnooseja tehtään.

      Poista
  3. Moikka! Osaisitko selventää minulle, mitä tarkoittaa s. 74 kolmannen kappaleen "Kritiikki on ollut osin myös ontologista
    kyseenalaistaen häiriöiden neurobiologisen perustan ensisijaisuuden." Ymmärrän tuon kappaleen jotenkuten muuten, mutta tuo viimeinen lause on muodostunut ongelmaksi. En vain ymmärrä, mitä tässä yhteydessä tuo ontologinen tarkoittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ontologia siis pohtii asioiden olemassaoloa. Kritiikissä on siis pohdittu, selittääkö neurobiologia ylipäätään oppimisvaikeuksia tai ainakaan ensisijaisesti.

      Poista
  4. S. 95 vika kappale ei vaan avaudu mulle, osaisiko joku selventää? "Sosiaalisiin luokituksiin ja määrittelyihin liittyvät kiistat heijastavat aina laajempaa hyvinvointivaltion organisoitumistapaa, ja niillä on yhteys myös taloudellisiin resursseihin." Ja tämän lisäksi mulle ei yhtään avaudu, että mitä toi Norman Daniels tarkottaa, voisitko yrittää selventää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terveyden huollon tarkoitus on lisätä tasa-arvoa sairauksien hoitamisen ja ennaltaehkäisyn kautta. Esimerkkinä vaikkapa yksi kansansairaus, diabetes. Se on nykyään sairaus, jonka kanssa hyvällä hoidolla pystyy jatkamaan lähes normaalia elämää. Tähän hoitoon tarvitaan taloudellisia resursseja, joista päätetään kunnissa ja eduskunnassa...

      Poista
  5. S. 90 "haastateltavat punnitsivat myös yleistä asenneilmastoa miettiessään omien vaikeuksien esilletuomista." Aiemmin artikkelissa myös mainittiin että mediasta on tullut tärkeä lääketieteellisen tiedon ja selviytymiskertomusten välittäjä.

    Yritän opiskelun ohessa miettiä yhtäläisyyksiä artikkeleiden välillä ja valmistautua ristikysymyksiin, tätä lukiessa nousi mieleen välilliset kontaktin teoria ja behavioral journalism jotka mainittiin ykkösartikkelissa. Voisiko näillä olla yhteyttä toisiinsa?

    VastaaPoista
  6. mitäköhän eroa on lukutaidon oppimista ennakoivilla tekijöillä s42 (varhainen kielen kehitys, fonologinen tietoisuus, nopea sarjallinen nimeäminen) sekä lukemisen esitaidoilla s50 (alkuäänteen tunnistaminen, kirjaintuntemus, nopea sarjallinen nimeäminen) ? :)

    VastaaPoista
  7. Mitä Phil Brown tarkoittaa sillä että hoidettavuutta tulisi tarkastella osana sairauksien sosiaalista konstruointia? mikä hoidettavuus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Phil Brown (1995) esittää, että käsitystä hoidettavuudesta on tarpeen tarkastella osana sairauksien sosiaalista konstruoimista. Diagnoosiin liittyvällä hoidolla ja seurauksilla on merkitystä sille, millaisia valintoja ihmiset tekevät."

      Kun sairaus diagnosoidaan, siihen pyritään löytämään oikeanlainen hoito. Ymmärtäisin tämän Brownin lausunnon hiukan kärjistäen pohdinnaksi siitä, pitääkö ylipäätään diagnosoida sellaisia sairauksia, joita ei voi hoitaa. Jatkossa sama kääntäen kerrotaankin edelleen, että oppimisvaikeusdiagnoosin hyödyllisyys riippuu siitä, miten tehokas hoito ongelmaan löydetään.

      Poista
  8. Moi! Voisitkohan selventää seuraavaa: Oppimisvaikeuksia ja tarkkaavuushäiriötä on pidetty erityisen kiinnostavana lääketieteellistymisen kannalta, sillä niiden näkeminen neurobiologisena vammana on vahvemmin sidoksissa historiallisesti sattumanvaraisiin sosiaalisiin konstruktioihin kuin monien fyysisten sairauksien kohdalla(s.75)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seuraavassa kappaleessa kuvataan, miten diagnoosit syntyvät vuorovaikutuksessa, joka on ennalta-arvaamatonta, siis sattumanvaraista.

      Karrikoidusti voitaneen sanoa sama:
      "Oppimisvaikeuksia ja tarkkaavuushäiriötä on pidetty erityisen kiinnostavana lääketieteellistymisen kannalta," sillä niiden diagnoosi on enemmän sattumaa kuin fyysisten sairauksien diagnosointi.

      Poista
    2. Kiitos avusta! Tämä blogi on ollut tämän vuoden materiaalien kanssa taistellessa kultaakin kalliimpi! :)

      Poista
  9. Hei! Voisitko selventää seuraavaa kohtaa sivulta 74: "Tässä tutkimuksessa diagnoosilla viitataan laajasti eri ammattilaisten tutkimuskäytäntöihin, joilla oppimisvaikeuksia määritellään ja todetaan". Eli tarkoitetaanko tällä kohdalla, että diagnoosien taustalla on laajasti eri ammattilaisten tekemiä tutkimuksia, mutta virallisen diagnoosin on asettanut lääkäri?

    Lisäksi kysyisin vielä seuraavaa kohtaa sivulta 73: "Myös tarkkaavuushäiriön kohdalla on tapahtunut samanlainen lääketieteellisen kategorian laajeneminen lapsista aikuisiin". Tarkoitetaanko tällä sitä, että apu oppimisvaikeuksiin ja tarkkaavasuushäiriöihin on aluksi suunnattu lapsille ja vasta myöhemmin myös aikuisille? Vaikka kiinnostus alkoi aluksi aikuisten ja nuorten oppimisvaikeuksista?

    Kiitos, jos jaksat vastata näihin epäselviin kysymyksiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutkija tarkoittaa sitä, että usein diagnoosilla tarkoitetaan lääkärin tekemää diagnoosia, mutta juuri tässä tutkija on päättänyt käyttää käsitettä eri ammattilaisten tekemään määritelmään, esim. oppimisvaikeuksien kohdalla.

      Vaikka oppimisvaikeuksien tutkimus onkin ehkä alkanut aikuisista, kyllä se on keskittynyt kouluikäisiin, koska näihin päiviin asti siitä on ollut eniten käytännön hyötyä. Nyttemmin on uudelleen alettu kiinnittää huomiota myös aikuisten oppimisvaikeuksiin, koska nyt niihin vaikuttamisella nähdään olevan merkitystä, mm. elinikäisen oppimisen näkökulman vahvistuessa.

      Poista