tiistai 25. maaliskuuta 2014

Lasten työmuistin kehitys ja arviointimenetelmät, (Jaakkola, Kanerva ja Kyttälä)

Tässä keskustellaan Lasten työmuistin kehitys ja arviointimenetelmät -artikkelista.

57 kommenttia:

  1. Tarvitsisin apua s. 16 tekstiin. ( toinen kappale) Baddeleyn mallin mukaan työmuisti koostuu passiivisista varastoivista osista ja tieto aktiivisesti prosessoivista osista. Työmuistiinhan tässä mallissa kuuluu visuaalis-spatiaalinen luonnoslehtiö, episodinen puskuri, fonologinen silmukka ja keskusyksikkö.
    Mitkä sinä näkisit näistä kuuluvan tuohon passiivisiin varastoiviin osiin ja mitkä taas aktiivisesti prosessoiviin osiin? Itse mieltäisin kaikki aktiivisina osina, koska ne ovat koko ajan vuorovaikutuksissa toistensa kanssa.
    Kiitos jo etukäteen paljon!

    VastaaPoista
  2. "Fonologinen silmukka ja visuaalis-spatiaalinen
    luonnoslehtiö ovat työmuistin alavarastoja."
    -Nämä ovat siis ne passiiviset varastot.

    "[Keskusyksikön] tehtävänä on hallinnoida ja manipuloida työmuistin alavarastojen, fonologisen silmukan ja visuaalis-spatiaalisen luonnoslehtiön säilyttämää
    tietoa."

    VastaaPoista
  3. Osaisitko avata käsitettä "viipe", joka on artikkelissa useasti mainittu?

    VastaaPoista
  4. Viipe on kielitoimiston suositus termistä viive.

    VastaaPoista
  5. Hei!
    Voisitko antaa esimerkin seuraavasta lauseesta: "Reznickin ym. (2004) tutkimuksen mukaan viiden ja puolen kuukauden ikäiset lapset pystyivät luotettavasti etsimään ihmishahmoa oikeasta paikasta kahden sekunnin viipeen jälkeen, mikä osoittaa työmuistin käyttöä." Eli kiinnitetäänkö vauvan huomio esim. äidistä johonkin muuhun, mutta kahden sekunnin (tai pidemmänkin ajan?) jälkeen vauvan katse osuu taas äitiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli vauvan huomio kiinnitetään esim. äidistä johonkin muuhun, mutta vielä kahden sekunnin jälkeen vauva pystyy palauttamaan katseensa sinne, missä oli äidin juuri aiemmin nähnyt.

      Poista
  6. S. 22 mitä tarkoittaa modaliteettispesifiys?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanastosta
      modaliteetti=
      "yleislaatu, yleisluonteinen laji tai
      sävy; kunkin aistin välittämä yleiskvaliteetti
      (esim. väri, ääni, kovuus, lämpö)"

      Modaliteettispesifiys on siis modaliteettiin "erikoistumista":
      "Eli jos tieto on kielellistä, se koodataan fonologisessa muodossa, ja jos tieto on kuvallista, se koodataan visuaalisessa muodossa."

      Jos siis lapsi saa kuvallista tietoa (katsoo), tieto käsitellään visuaalisesti. Ja muistaminen tapahtuu visuaalisesti: aiemmin tavatut kasvot tunnistetaan tutuiksi kasvoiksi.

      Hieman vanhempi lapsi pystyy sitten jo yhdistämään nimen ja kasvot. Tällöin hän ei ole enää modaliteettispesifi.

      Poista
  7. Onko kertaamisprosessi ja mielenvirkistys sama asia. Miten pienten lasten työmuistia arvioiva violation-of-expectation-menetelmä liittyy implisiittiseen muistiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertaamisprosessi ylläpitää tietoa työmuistissa "toistamalla sitä mielessä sisäisen puheen avulla." 18

      "Sisäisen kielellisen kertaamisen lisäksi muistiainesta ylläpidetään muistinvirkistysprosessin avulla. Se on nopea ja muistiaineksen muodosta riippumaton ei-kielellinen prosessi, jonka avulla tarkkaavuus suunnataan aina uudelleen tiettyyn representaatioon
      tämän muistissa pysymiseksi."

      Ovat siis eri asiat, muistinvirkistys ei ole kielellinen.

      Poista
    2. " Miten pienten lasten työmuistia arvioiva violation-of-expectation-menetelmä liittyy implisiittiseen muistiin?"

      Oikein hyvä kysymys. Ei tule mieleen yhtäkkiä mitään esimerkkiä.

      Poista
  8. Hei!
    Tässä opiskellessa hämmennystä on tuottanut tuo työmuistin ja lyhytkestoisen muistin ero (s.14, 2.kappale). Tekstissä viitataan suoraan, että työmuisti on erotettavissa lyhytkestoisesta muistista. Mutta miten ne ovat selkeästi erotettavissa toisistaan? Onko lyhytkestoinen muisti ns. välietappi ärsykkeen ja työmuistin välillä? Joissakin lähteissä lyhytkestoista muistia on karkeasti nimitetty työmuistiksi, tämä hämmentää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. s.14: "Työmuistin käsite on näin erotettavissa lyhytkestoisen muistin käsitteestä, jolla nykytutkimuksessa tarkoitetaan lyhytaikaista,
      passiivista tiedon varastoa. Työmuisti varastoi ja prosessoi tietoa yhtäaikaisesti varastointitoimintojen ja prosessointitoimintojen vaihdellessa joustavasti käsillä olevan tehtävän vaatimusten mukaan."

      Lyhytaikainen muisti on vain passiivinen varasto, kun työmuistissa on myös aktiivista prosessia.

      Ongelmia tuottaa se, että tässä lyhytkestoista muistia käytetään yhtenä muistin osan nimenä (=substantiivi). Kun adjektiivina lyhytketoinen kuvaa hyvin myös työmuistia.

      Poista
  9. Voitko kertoa havainnollistavat esimerkit staattisesta eli samanaikaisesti esitetystä ja dynaamisesta eli sarjallisestai esitetystä tiedosta?
    Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kysymys voisi kuulua, onko kyseessä valokuva vai video?

      Staattinen on siis sitä, että kaikki informaatio on tarjolla samanaikaisesti yhdellä kertaa.
      Dynaamisessa on ajallinen ulottuvuus, asiat tapahtuvat peräkkäin.

      Poista
  10. Voitko avata seuraavaa lausetta :" Tehtävässä, jossa ärsyke piilotetaan lapsen nähden yhteen vaihtoehtoisista piiloista, ja toistojen myötä kasvavan viipeen jälkeen lapsi etsii ärsykkeen, siedetyn viipeen koko kasvaa noin kaksi sekuntia kuukautta kohti lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, mikä virke...

      Tehtävässä
      -ärsyke piilotetaan lapsen nähden yhteen vaihtoehtoisista piiloista.
      -toistojen myötä kasvavan viipeen jälkeen lapsi etsii ärsykkeen,
      -siedetyn viipeen koko kasvaa noin kaksi sekuntia kuukautta kohti lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana"

      Siis...
      Alle yksivuotias kyky muistaa piilotettu esine kasvaa kahdella sekunnilla joka kuukausi.

      1kk:n ikäinen muistaa piilotetun esineen n. 2 sek.
      2kk:n ikäinen muistaa n. 4sek.
      3kk:n ikäinen muistaa n. 6s.

      Poista
  11. Osaatko avata hiukan paremmin tuota Logien(1995) määritystä visuaalis-spatiaalisen luonnoslehtiön kahtiajakoa? (s.18) Voiko "liikkeestä tietoa säilyttävään sisäiseen piirturiin" verrata vaikka pyöräilemään oppimista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksinkertaisin esimerkki on ehkä tuttuun johonkin paikkaan suunnistaminen:
      Kuvallinen tiedon varasto sisältää ehkä maisemakuvia sieltä täältä matkan varrelta, kun taas sisäinen piirturi ehkä toimii ikään kuin videona, joka kertautuu mielessä.

      Poista
  12. ”Testit pohjautuvat Baddeleyn monikomponenttimalliin,
    ja niissä arvioidaan kielellistä ja visuaalis-spatiaalista
    lyhytkestoista muistia sekä kielellistä ja visuaalis-spatiaalista työmuistia
    eri osatehtävien avulla.”

    En ymmärrä, miten noissa molemmissa työmuistin osissa on sekä lyhytkestoinen muisti ja työmuisti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työmuistiin kuuluu myös prosessointi, kun lyhytaikaiseen kuuluu vain varastointi.

      Poista
  13. Minkälainen tehtävä spatiaalinen jännetehtävä on? Avataanko tuota tehtävää jotenkin tekstissä, mutta en vai löydä/osaa yhdistää oikeaan kohtaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei avata kirjassa. Muistin kohdalla kyse lienee aikajänteestä eli kestosta eli kuinka pitkään jokin asia muistetaan.

      Poista
    2. Otsikon "lasten visuaalis-spatiaalisen työmuistin arviointi" alla puhutaan jännetehtävistä, kuten Odd-one-out-tehtävästä. Onko se spatiaalinen jännetehtävä? Vai visuaalinen? Vai visuaalis-spatiaalinen?

      :(

      Poista
  14. Heippa! Ja kiitos jo olemassa olevista vastauksista. Olen koittanut painaa mieleen lasten työmuistin testejä. Kielellisiin varastointitehtäviin lukeutui "Numerosarjat eteenpäin" (s.25) onko tämä eräänlainen lukujono tehtävä? Jos on, eikö lukujonon päättely vaadi myös tiedon prosessointia eikä niinkään vain varastointia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. s.29 käsitellään passiivisten kielellisten varastointitoimintojen arviointi, mm. numerosarjat. Sivulla mainitaan myös:" Passiivisella viitataan tässä siihen, että tehtävässä vaadittava varastointi ei vaadi todennäköisesti voimakasta keskusyksikön prosessointia" Kielillisissä varastointitehtävissä lapsi myös toistaa sanat tai numerot välittömästi ne kuultuaan. Itse käsitän asian niin että tämäkin vaatii vähemmän prosessointia koska tieto/vastaus täytyy tuottaa samantien.

      Poista
    2. s.29 mainitaan myös" vanhemmat lapset käyttävät sanasarjojen toistamiseen apunaan mielensisäistä kertaamista" eli käsittääkseni tässä jonkinlaista prosessointia kuitenkin tapahtuu?

      Poista
    3. Sanoisin, että toistaminen ei ole prosessointia.

      Poista
    4. Matemaattisesti lukujonojen jatkaminen vaatii tietysti prosessointia, mutta tässä on kaiketi kysymys kielellisestä prosessoinnista.

      Poista
  15. Fonologinen silmukka koodaa visuaalisen tiedon kielelliseen muotoon sisäisellä nimeämisellä. Mikä on tämä visuaalinen nimeäminen. T:Laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näet karvaisen eläimen, joka haukkuu ja heiluttaa häntää, ja fonologinen silmukka antaa sille nimeksi "koira".

      Poista
  16. Mieltämisyksikkö on toinen erikoinen käsite. Lasten mieltämisyksiköt laajenee vaikka työmuistin kapasiteetti pysyy samana. Mieltämisyksikkö?
    -Laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mieltämisyksikkö esim. lukemaan opettelussa...
      Sanotaan, että lapsen työmuisti olisi esim. kolme mieltämisyksikköä:
      -Aluksi lapsi muistaa kolme äännettä A, N, U.
      -Sitten kolme tavua A-nu ui.
      -Kolme sanaa Anu ui järvessä.
      -Kolme lausetta...

      Loputtomiin mieltämisyksikkö ei kuitenkaan kasva, että keskimäärin ihminen ei esimerkiksi muista kolmea romaania ulkoa.

      Poista
    2. Entäs sisäinen nimeäminen?
      - Laura

      Poista
    3. Tällaisen löysin Baddeleyta googlettaen:
      "Fonologisen silmukan artikulatorisessa kontrolliprosessissa luettu teksti ja kuvat muunnetaan fonologiseen muotoon toistamalla kuvan nimeä äänettömästi mielessä."

      Poista
  17. Moikka! Heräsi kysymys, jonka bongasin jo aiemmin jostain mutta en löytänyt sitä enään: eli s, 28 mainitaan että WMTB-C testiin kuuluu 10 osa tehtävää ja AWMA:han 12 osteht... Kuitenkin taulukko 1 (s,25) osoittaa että WMTB-C:hen kuuluisi vain 9. Tekstissä mainittu numerosarjat taaksepäin ei kuulu Taulukon mukaan WMTB-C testiin. Kommentteja ?
    T. Hämmentynyt

    VastaaPoista
  18. Minua jäi mietityttämään työmuistin kehitys. Tekstissä sanotaan että työmuisti kehittyy KAIKILLA osa alueilla vauvasta teini-ikään asti. Tapahtuuko työmuistissa silti joillakin tietyillä osa alueilla vielä myöhessässä iässä kehitystä, jos työmuistia pystyy myös jonkin verran kehittämään aikuisiällä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin, että aikuisiällä tapahtuva työmuistin kehittyminen on nimenomaan mieltämisyksiköiden kehittymistä.

      Poista
  19. Tämä artikkeli jaksaa aina hämmentää uudelleen vaikka sitä on jo mielestään kuinka tarkastellut... Saisiko Jaakolta koonnin arviointimenetelmistä Suomessa, mitä on standardoitu, mitä ei ja mitä se merkitsee... Kokonaista yksinomaan työmuistiin tarkoitettua menetelmää ei ole?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkälaista lisätietoa kaipaat sivun 25 taulukon lisäksi.

      Poista
    2. Käsitin tekstistä, että nämä s.25 testit eivät ole kaikki käytössä suomessa

      Poista
    3. Olisiko niin, että WMTB-C ja AWMA eivät ole suomeksi olemassa. Sen sijaan Bailey on suomeksi, mutta sillä ei ole suomalaisia viitearvoja, joten sillä ei ole nykyisellään merkittävää arvoa.

      Poista
  20. vielä heräisi pari kysymystä (s.29) ..."muistitehtävissä kiinnostuksen kohteena on erityisesti se, kuinka pitkiä sarjoja lapsi pystyy toistamaan tai tunnistamaan. Tähän vaikuttavat sanojen tuttuus ja merkityksellisyys sekä lapsen kielelliset taidot. Näiden tekijöiden vaikutuksen poissulkevia tehtäviä ovat epäsanasarjat ja sanasarjojen tunnistustehtävät. ...... Puhtaasti työmuistin varastokapasiteettia arvioidaan muistitehtävillä, jotka koostuvat lapsille ennestään tuntemattomista epäsanoista. Vanhemmat lapset käyttävät sanasarjojen toistamiseen apunaan mielensisäistä kertaamista. ......Sanalistojen vertailulla arvioidaan puhtaimmin fonologisen silmukan varastointikapasiteettia niin, että säilömuistista ja sisäisestä kertaamisesta ei ole apua. " Tarkoittaako tämä, että epäsanoissa vanhemmat lapset voivat hyödyntää sisäistä kertaamista? ...entä sanasarjojen tunnistus verrattuna sanalistojen vertailuun joka on "puhtain" ?.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Vanhemmat lapset käyttävät (kaikkien) sanasarjojen toistamiseen apunaan mielensisäistä kertaamista"

      "Sanalistojen vertailu (Word list matching) on tehtävä, [jossa---] lapsille luetaan kolme sanalistaa, joista yksi
      on erilainen. Lapsen tulee tunnistaa, kumpi kahdesta viimeisestä sanalistasta vastasi ensimmäistä."

      Tämä vaatii ensimmäisen listan varastointia.

      "Tunnistustehtävissä lapsille esitetään ensin tietyt ärsykkeet ja heidän on viipeen jälkeen tunnistettava, mitkä eri kerralla esitetyistä ärsykkeistä kuuluvat ensimmäisenä esitettyihin."

      Poista
  21. vielä kolmas kysymys:).. Jos kokeessa kysyttäisiin noista alavarastojen passiivisuuksista niin mitä pitäisi vastata, ovatko passiivisia vai eivät? Toisaaltahan ovat varastoinnin osalta, toisaalta vaativat keskusyksikön prosessointia ...vai riittääkö tosiaan passiivisuudeksi että "eivät juuri vaadi keskusyksikön prosessointia" (tarkoittaako kertaamista??) ... Artikkelin mukaan fonologisen silmukan tehtäviin kuuluu varastointi ja kertaamisprosessi .... vaatiiko kertaamisprosessi siis keskusyksikön prosessointia eli onko aktiivista? s.23 "visuaalis-spatiaaliset varastointitehtävät näyttävät vaativan varastoinnin lisäksi keskusyksikön toimintoja, kuten tehokasta strategioiden käyttöä sekä visuaalis-spatiaalista kertaamisprosessia"

    Kiitos etukäteen!

    VastaaPoista
  22. Hei täällä taas yksi anonyymi! Ihmettelin tässä sitä, kun s. 28 kerrotaan WMTB-C -testistöön kuuluu 10 osatehtävää, joista viimeinen on "numerosarjat taaksepäin". Kuitenki taulukon 1 (s. 25) mukaan kyseinen tehtävä on osa WISC-IV -testistöä. Kumpaanhan testijärjestelmään tuo "numerosarjat taaksepäin sitten mahtaa kuulua?

    VastaaPoista
  23. Tällaisen oli joku ystävällinen jakanut netissä.

    http://prezi.com/8ojmzdwd9nwx/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

    VastaaPoista
  24. Hei Jaakko! Minua jäi mietityttämään tekstissä moniosaiset jännetehtävät. Tekstissä sanottiin, että N-back menetelmässä käytetään yhtäaikaista varastointi ja prosessointi toimintoja. Koskeeko tämä kaikkia moniosaisia jännetehtäviä vai tapahtuuko passiivinen ja aktiivinen toiminta kenties muissa tehtävissä eri aikaisesti?
    -Henna

    VastaaPoista
  25. Jaakko: eli s.25 taulukosta , mitkä testikokonaisuuksista on standardoitu Suomessa? ...näitä kaikkia osia siis voidaan käyttää Suomessa kuitenkin mutta jos ei ole standardoitu niin se vaikuttaa tulosten luotettavuuteen vai miten oikeasti? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Standardointi tarkoittaa siis sitä, että tutkimusta toitetaan useita kertoja, jolloin tuloksista voidaan muodostaa taulukkoja, joiden luomaan standardiin voidaan uusia tuloksia verrata.

      Poista
  26. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  27. Hei ja kiitos jo yllä olevista vastauksista:)
    Artikkelissa puhutaan paljon työmuistista ja säilömuistista, mitä eroa niillä on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säilömuisti on se, mistä asioita voi muistaa vielä aikojen päästä.

      Työmuistin kesto vaihtelee tilanteittain, muutamista sekunneista ehkä päivään.

      Nukkuminen on näiden välinen keskeisin ero. Työmuisti tyhjenee nukkumalla.

      Poista
  28. Hei Jaakko, onko vis.spat.luonnoslehtiössä kertaamisprosessia? Tapahtuuko vis.tiedon koodaaminen kielelliseen muotoon vain fonol.silmukassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Logien (1995) mukaan visuaalis-spatiaalinen luonnoslehtiö jakautuu kuvallisen tiedon varastoon (engl. visual cache) sekä liikkeestä tietoa säilyttävään sisäiseen piirturiin (engl. inner scribe), jota voi myös kutsua visuaalisspatiaaliseksi sisäiseksi kertaamisjärjestelmäksi."

      Siis vis.spat liikkeitä säilyttävä piirturi on sisäinen kertaamisjärjestelmä.

      Poista
  29. Hei, tarkoittaako s. 25 taulukon vpt ruudukkotehtävää? Ja tekstissä s. 28 lukee, että numerosarjat taaksepäin olisi wmtb-c:n testi, mutta taulukossa se on wisc-iv:ssä. Miten on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. s. 31:
      "Della Salan ym. (1997) kehittämällä ruudukkotehtävällä (Visual Patterns Test). "

      Eiköhän tämä ole VPT.

      Poista