tiistai 25. maaliskuuta 2014

Koulutuspolitiikan muutos ja koulun asema Euroopassa – Kahdeksan maan rehtorien näkemys, (Rinne, Järvinen, Tikkanen ja Aro)

Tässä keskustellaan artikkelista Koulutuspolitiikan muutos ja koulun asema Euroopassa – Kahdeksan maan rehtorien näkemys, (Rinne, Järvinen, Tikkanen ja Aro).

9 kommenttia:

  1. "Koulutuksen tehokkuus ja koulutuksen merkitys
    talouskehityksen kannalta ovat olleet varsinkin OECD:n ylikansallisen koulutuspolitiikan keskiössä." ?

    VastaaPoista
  2. Ihan yksinkertaisesti OECD-maiden yhteinen koulutuspolitiikka tavoittelee taloudellista kasvua.

    Se, että ihmisten kouluttamisella pyritään saamaan valtioiden kassaan rahaa, on vain pyritti sanomaan vähän hienovaraisemmin...

    VastaaPoista
  3. Sivulla 167 sanotaan näin:"Maaryhmien tasolla (kuvio 2) taas voidaan havaita, että SR-ryhmä oli ainoa, jossa kaikkien oppilaiden tukemisen tärkeimmäksi valinneiden rehtorien osuus on alle puolet vastaajista. Kiinnostavin ero ryhmien välillä on kuitenkin siinä, kuinka iso osuus vastaajista on nimennyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevien oppilaiden tukemisen koulujensa tärkeimmäksi tehtäväksi. SR-ryhmässä osuus on puolet vastaajista, EY-ryhmässä osuus on lähes kolmannes ja SY-ryhmässä vain neljännes. Vastaukset ovat yhteydessä maaryhmien koullutusjärjestelmiin. Aiempien tutkimusten perusteellahan yhtenäiskoulujärjestelmä on rinnakkaiskoulujärjestelmää tasa-arvoisempi ja standardisaation korkea taso osaltaan vahvistaa järjestelmän tasa-arvoisuutta."

    Eikös kuitenkin sivun 162 taulukko viittaa siihen, että EY-mailla on sekä matala standardisaatio että matala kerrostuneisuus? Mitä ihmettä tämä koko juttu siis meinaa?

    VastaaPoista
  4. "Tämän tutkimuksen tuloksista huomataan, että mitä epätasa-arvoisempi koulutusjärjestelmä on, sitä tärkeämmäksi rehtorit kokevat heikoimpien oppilaiden tukemisen." Eli EY-ryhmässä 1/3 koki koulunsa jollain tavalla epätasa-arvoiseksi.Tulokset tukevat aiempien tutkimusten tuloksia verrattaessa rinnakkaiskoulujärjestelmän ja yhtenäiskoulujärjestelmän tasa-arvoa. Olenko ymmärtänyt oikein?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. "Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu yhtenäiskoulujärjestelmän olevan rinnakkaiskoulujärjestelmää tasa-arvoisempi ja standardisaation korkean tason vahvistavan järjestelmän tasa-arvoisuutta."

      Yhtenäiskoulujärjestelmä on tasa-arvoisempi aikaisempienkin tutkimusten mukaan.

      Tässä tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että epätasa-arvoisemmissa koulutusjärjestelmissä rehtorit heikoimpien oppilaiden tukemista tärkeämpänä.

      Poista
    3. Haluaisin vielä tarkentaa kysymystäni hieman ylempänä.

      "---Aiempien tutkimusten perusteellahan yhtenäiskoulujärjestelmä on rinnakkaiskoulujärjestelmää tasa-arvoisempi ja STANDARDISAATION KORKEA TASO osaltaan vahvistaa järjestelmän tasa-arvoisuutta." Miksi taulukossa 2 sanotaan, että EY-ryhmällä on matala standardisaatio, jos äsken lainaamani tekstin mukaan niillä pitäisi olla korkea standardisaatio?

      Poista
    4. "Yhtenäiskoulujärjestelmä on rinnakkaiskoulujärjestelmää tasa-arvoisempi ja standardisaation korkea taso osaltaan vahvistaa järjestelmän tasa-arvoisuutta."

      Yhtenäiskoulut (SY ja EY) ovat tasa-arvoisempia kuin rinnakkaikoulut (ER ja SR). Ja sitten standardisaatio edelleen lisää vielä tasa-arvoisuutta.

      Tasa-arvoisuus
      1) SY
      2) EY
      3) SR
      4) ER

      Poista
  5. Ahaa, okei. Kiitos!

    VastaaPoista