tiistai 25. maaliskuuta 2014

Kunnon kansalaisia kasvattamassa – vanhempien ja valmentajien näkemyksiä kodin ja urheiluseuran kasvatustehtävistä, (Berg).

Tässä keskustellaan artikkelista Kunnon kansalaisia kasvattamassa – vanhempien ja valmentajien näkemyksiä kodin ja urheiluseuran kasvatustehtävistä, (Berg).

27 kommenttia:

  1. S. 71 kunniallisuuden nähtiin olevan tiedon kohde?

    VastaaPoista
  2. "Kunniallisuus oli keino, jolla moraalista/siveydestä (morality) tehtiin julkista ja jossa sen nähtiin olevan tiedon kohde (object of knowledge)."

    Kunniallisuus tiedon kohteena tarkoittaa ymmärtääkseni, että siitä tiedettiin. Kunniallisuus määritti luokkaa. Erityisen kunniallisia olivat he, jotka pystyivät ilman kontrollia olemaan kunniallisia...

    Filosofian käsitteen määrittelyä...

    Tarkenna, jos jäi epäselväksi.

    VastaaPoista
  3. "aineistoa
    ei käsitellä ainoastaan diskursseina tai narratiiveina, vaan sen oletetaan
    liittyvän myös materiaalisiin reunaehtoihin"

    Osaatko selventää,mitä tarkoitetaan diskursiivis-materiaalisella?

    VastaaPoista
  4. Diskurssi on keskustelua, narratiivi on kerronnallista. Pelkkä diskurssin huomioiminen tarkoittaisi, että otetaan huomioon vain se, mitä on kerrottu, kun tässä diskursiivis-materialistisessa huomioidaan myös talous.

    VastaaPoista
  5. Itse mietein myös tuota samaa lausetta kuin edellinen anonyymi. Mitä ne materiaaliset reunaehdot sitten ovat?

    VastaaPoista
  6. Materiaalisia reunaehtoja: palkka, asunto, autot, omaisuus,..
    Siis kaikki se materiaalinen hyvinvointi, joka antaa rajat (~reunaehdot) toiminnalle.
    Toinen voi ostaa Porschen ja toisen on tyytyminen maitopurkkiin.

    VastaaPoista
  7. "Skeggsin (2004a) teoretisointi ruumiista materiaalisena ja sosiaalisena
    pintana, johon ja jonka kautta erilaiset sosiaaliset luokittelut ja
    kulttuuriset eronteot kirjautuvat. Habitus todentuu ”pelin tajussa” –
    esirefleksiivisellä tasolla toimija altistuu käyttäytymään tietyllä tavalla,
    koska hänen koko menneisyytensä on juurtunut habituksen pitkäikäisiin
    rakenteisiin (Bourdieu 1990, 52). Skeggsin ajatukset ruumiiseen
    kirjautumisen prosesseista ovat hedelmällisiä pohdittaessa,
    miten näissä prosesseissa korostuu ruumiin moraalinen muokkaus.
    Näen tässä yhteydessä terveelliset, ”oikeat elämäntavat” yksilön moraalisen
    tilan symbolina: sisäisen järjestyksen markkinoina. Tämä tila
    materialisoituu ruumiin kautta pyrkimyksenä ”oikeanlaiseen” terveyskansalaisen
    habitukseen" Voitko selkeyttää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Analyysini käsitteellisiä lähtökohtia ovat Bourdieulta peräisin oleva 1) habituksen käsite sekä Skeggsin teoretisointi 2) ruumiista materiaalisena ja sosiaalisena pintana, johon ja jonka kautta erilaiset sosiaaliset luokittelut ja kulttuuriset eronteot kirjautuvat."

      Habitus ~ esirefleksiivisellä tasolla toimija käyttäytyy menneisyytensä varassa.

      Skeggsin ruumiiseen kirjautumisen prosessit tarkoittavat jotakin samaa kuin lihasmuisti:
      Ruumis pyrkii itsenäisesti toteuttamaan sisäistä järjestystään.

      Poista
  8. Itsellänikin meni koko toi osa tekstistä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :/ mitäköhän tarkoittaa suomenkielellä? ^

    VastaaPoista
  9. Osaatko sanoa mitä tästä artikkelista kannattaa opetella kunnolla tai mihin keskittyä kun siitä on todella vaikea saada oikeen mitään irti?

    VastaaPoista
  10. Koko teksti on täynnä epäselviä käsitteitä, osaisiko joku selventää mm. nämä käsitteet?
    - Sisäisen järjestyksen markkinat
    - Terveyskansalaisuus
    - Siveellinen ryhti ..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kokkonen (2012) toteaa, että vanhempia kannustetaan toteuttamaan vastuullista terveyskansalaisuutta; noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ja opettamaan niitä lapsilleen oman ja erityisesti lastensa hyvinvoinnin maksimoimiseksi."

      Terveyskansalaisuus tarkoittaa sitä, että ihminen pyrkii huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan ja kasvattaa myös lapsensa siihen, jotta kaikki ovat hyviä kansalaisia = veronmaksajia.

      Poista
    2. Nykysuomen sanakirjassa merkitys ”siveellinen ryhdikkyys”. Tämä merkitys on hävinnyt 1990-luvun Suomen kielen perussanakirjasta. Kunnon moraalinen vivahde näkyy vielä sanassa kunnoton. (Mt.) Siveellinen ryhti on tarkoittanut valistusta oikeanlaiseen vastuuntuntoon omasta itsestä ja muista sekä itsekkään nautinnonhalun välttämistä

      Poista
  11. s. 71. Snellmanin ajatus: kasvattamisen päämääränä oli siveellisyys, joka viittaa eettiseen olemukseen ja vapauteen luontoperäisistä rajoituksista täysvaltaisen moraalisen yhteiskunnan jäsenyyden kautta. ”

    Mihin rajoituksiin mahdetaan viitata?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sivistyksen puute oli rajoite toimia täysivaltaisena kansalaisena.

      Suomalaisessa yhteiskunnassa yksilöiden kouluttaminen on koettu tärkeäksi tavaksi kehittää myös yhteiskuntaa ja isänmaata.

      Poista
  12. Artikkelissa mainitaan paljon muiden tutkijoiden nimiä, kuten "Kokkosen mukaan.." tai "Koski toteaa..".Kannattaakohan opetella kuka tutkijoista on mitäkin mieltä? Esimerkiks Koski ja Lareau esiintyvät tekstissä usein, enkä tarkoita sulkeissa olevia viitteitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin, että olet ymmärtänyt juuri oikein. Koska juuri esimerkiksi nämä kaksi esintyvät usein, voi koittaa heidän käsityksensä pääpiirteittäin yrittää opetella.

      Poista
  13. Osaisikohan joku kertoa mitä nuo numerot tarkoittavat? esim "Koski (2008,229) on todennut..." ja "Itkonen (1997, 206-215) käsitteellistää..." (s.68) Ymmärrän sen että nuo ensimmäiset (2008 ja 1997) ovat vuosilukuja mutta entä nuo toiset?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jälkimmäiset numerot tarkoittavat sivunumeroita alkuperäisessä teoksessa.

      Poista
  14. Voisiko tuota habitus-käsitettä vielä hieman selventää? Aineiston lopussa oleva selityskään ei sitä oikein avannut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Habitus: hahmo, olemus, ulkomuoto, (ruumiin)rakenne, ulkomuoto, asu, yleisvaikutelma, ulkoinen olemus."

      Habituksesta saa käsityksen esimerkiksi katsomalla alla olevan videon, miten ulkoinen ja sisäinen olemus vaihtelevat.

      https://www.youtube.com/watch?v=TiPonTNTw9c

      Poista
    2. Videota ei ole olemassa? :(
      tällainen ilmoitus minulle ainakin tuli..

      Poista
  15. Moi! Miten hyvin pitää muistaa kappaleessa suluissa mainutut tutkijat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne, jotka mainitaan useasti tekstissä, voivat olla oman kysymysen arvoisia. Pelkästään sulkeissa oleviin ei kannata kauheasti paukkuja satsata.

      Poista
  16. Mitä tuo mt. merkintä tarkoittaa lainauksissa?

    Esim. s. 68, (Mt, 315) tai s.70 (Mt.) tai s.85 Metso (mt, 181) tai s.86 Metso (mt., 183)

    Onko merkitystä isolla M- kirjaimella tai pienellä m- kirjaimella?

    Toivottavasti joku auttaisi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mt. ja mt. on lyhenne sanoista "mainittu teos"
      (Tämä on usein kasvatushistorioitsijoiden ja -sosiologien käyttämä.)

      Esim. s. 70:
      "Helkaman (2009) mukaan sanalla kunto [---] moraalinen vivahde näkyy vielä sanassa kunnoton. (Mt.)"

      Alussa on kerrottu viite, ja sitten mt. lopussa tarkoittaa, että teksti viittaa loppuun asti samaan teokseen.

      Artikkelissa mt.-lyhennettä käytetään ihan typerästi esimerkiksi sivulla 86:

      "Näiden lisäresurssien kautta erottaudutaan Metson
      (mt., 183)"

      Kun myös tämä tarkoittaisi täysin samaa:
      "Näiden lisäresurssien kautta erottaudutaan Metson
      (2004, 183)"

      Poista