Tämä julkaistiin heinäkuussa Ylä-Satakunta -lehdessä.
Toimivan perusopetuksen tulee olla tulevaisuuteen suuntautuvaa ja kannustaa oppilaita kantamaan vastuuta omasta ja yhteisöjensä tulevaisuudesta.
Toimivan perusopetuksen tulee olla tulevaisuuteen suuntautuvaa ja kannustaa oppilaita kantamaan vastuuta omasta ja yhteisöjensä tulevaisuudesta.
Luther keksi Saksassa
ajatuksen, että kansa piti opettaa lukemaan äidinkieltään, jotta
se pystyisi itse opiskelemaan Raamattua. Tätä varten piti sekä
Raamattu kääntää kansan kielellä että opettaa kansa lukemaan
omaa kieltään. Tätä varten alettiin toteuttaa kansanopetusta,
joka selvästi poikkesi aiemmasta periaatteesta, jonka mukaan riitti,
että sivistyneistö osasi lukea ja kirjoittaa latinaa.
Suomalainen kansakoulu
ja sittemmin peruskoulu ovat kirkon rippikouluopetukseen liittyneen
lukutaito-opetuksen perillisiä. Mutta koska kansakouluakin käytiin
heti alkuun jopa kuutena päivänä viikossa, se otti itselleen
paljon muitakin tehtäviä. Oppilaita opetettiin lukemisen lisäksi
myös laskemaan, ja jotta siitä olisi ollut hyötyä myös maatalon
pojille, joilla olisi töitä ollut kotonakin, koulussa opetettiin
myös käsitöitä.
Se, että koulu on
jatkuvasti ottanut uusia tehtäviä – uusimpina terveystiedon ja
ohjelmoinnin opettaminen – ei kuitenkaan kokonaan poista koulun
alkuperäistä tehtävää. Koulun tehtävänä on edelleen opettaa
kristillisen uskontomme perusteet kiihkottomasti ja paatoksetta.
Tälle uskontokasvatukselle on kysyntää erityisesti nykyisessä
yhteiskunnassamme, jossa väistämättä kohtaamme eri kulttuureja,
joiden ymmärtäminen vaatii oman ja toisten uskonnollisen
kasvuympäristön hahmottamista.
1800-luvun lopulla
valtio omi kansanopetus tehtävän itselleen kirkolta, koska nähtiin,
että Suomen nouseviin sukupolviin panostaminen on erityisesti
valtion etu ja tehtävä. Pyrittiin siihen, että koulunkäynti oli
järkevä ratkaisu, koska se avasi elämässä uusia mahdollisuuksia.
Alettiin pyrkiä kohti mahdollisuuksien tasa-arvoa. Nyttemmin
kansanopetus tuntuu olevan kuntien kengässä hiertävä kivi, jonka
kokoa koitetaan hallita suurentamalla yksiköitä, ja lisäämällä
mahdollisuuksien tasa-arvoa siten, että suuremmissa yksiköissä
jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet saada koulupsykologin ja
-kuraattorin palveluja.
Kouluverkon karsimista
perustellaan vaihtelevasti säästöillä, mahdollisuuksien
lisäämisellä, pedagogisilla parannuksilla, oppilaan eduilla,
kyläpolitiikalla, koulun kehittämisellä... Mutta sitä
vastustetaan samoilla perusteilla. Joka tapauksessa ikäluokat
huolestuttavasti pienenevät, opettajamassat eläköityvät,
syrjäytyminen periytyy yhä selkeämmin, oppilaiden osaamiserot
kasvavat koko perusopetuksen ajan ja joka kahdeksas poika on
peruskoulun päättäessään sisälukutaidoton.
Tahtoisinkin muistuttaa
yläsatakuntalaisia koulupolitiikan vaikuttajia siitä, että
loppujen lopuksi koulujen tärkein tehtävä on kasvattaa
kansalaisia, jotka tulevat toimeen itsensä ja toisensa kanssa myös
tulevina vuosikymmeninä. Syksyllä ykkösluokan aloittavat oppilaat
ovat työelämässä vielä 2070-luvulla. Tätä ajatellessa kunnan
yhden vuoden tilinpäätöksen loppusumma tuntuu melko
yhdentekevältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti