maanantai 27. maaliskuuta 2017

Oppimistuloksia ennustavat tekijät Helsingin metropolialueen yläkouluissa. Mari-Pauliina Vainikainen, Ninja Hienonen, Pirjo Lindfors, Arja Rimpelä, Mikko Asikainen, Risto Hotulainen ja Jarkko Hautamäki



Keskustelua ja kysymyksiä tähän artikkeliin liittyen.

3 kommenttia:

  1. Miten sivun 53 taulukkoa ja 54 kuviota pitäisi tulkita? Enkä myöskään ymmärrä mitä tarkoitta sivulla 56 suluissa olevat esim. (r=.14,p=.06)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taulukko 1:
      "Lähtötason osaamisella oli odotusten mukaisesti myönteinen yhteys sukupuoleen ja etenkin äidin koulutukseen"

      Tämän näkee taulukosta positiivisena korrelaatiokertoimena .07 ja .27.
      Korrelaation suuruus kertoo, miten suuresta riippuvuudesta on kysymys.
      Toinen asia ovat kertoimen perässä olevat tähdet .07*** ja .27***, jotka ilmaisevat tuloksen tilastollista merkittävyyttä.

      Testatun eron tai riippuvuuden sanotaan olevan
      -tilastollisesti erittäin merkitsevä, jos p <0,001 ***
      -tilastollisesti merkitsevä, jos 0,001 < p 0,01 **
      - tilastollisesti melkein merkitsevä, jos 0,01 < p < 0,05*

      Poista
    2. "Yleisin käytetty korrelaatiota kuvaava tunnusluku on Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin (r)"
      http://www.fsd.uta.fi/

      r on siis korrelaatio, p on tuloksen tilastollinen merkitsevyys.

      Poista