sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Uusi kevät, uusi vakava

VAKAVA 10 tulee

Hei!

Viime vuosien tapaan, päivystän täällä taas Vakava-aineiston parissa työskentelevien lukutuskaa helpottaakseni. Tänäkään vuonna en lupaa ehtiä tekemään monivalintoja, enkä tiivistelmiä, mutta ehtimiseni mukaan yritän kääntää arkikielelle vaikeasti ymmärrettäviä tekstejä kysymysten perusteella.

Joka vuosi olen ennen Vakava-aineiston julkaisua pyrkinyt arvailemaan tulevien artikkelien teemoja.

Tällä kertaa hyviä teemoja olisivat:
-Koulukiusaaminen
-Tunnekasvatus
-Maahanmuutto opetus
-Suomen menestys Pisa-tutkimuksissa
-koulutuksen muutostarpeet
-tietotekniikka osana opetusta, opettajien tietotekniikan taidot
-kouluarvioinnin tavoitteena oppilaiden itsetuntemus
-

8 kommenttia:

  1. Pari linkkiä, joilla voi virittyä pedagogiseen ajatteluun:
    http://yle.fi/uutiset/opettaja_joka_luopui_oppitunneista__vapautta_ja_vastuuta_neljasluokkalaisille/8650268

    http://www.sitra.fi/tapahtumat/uusi-koulutus/koulutuskeskiviikko

    VastaaPoista
  2. Hesarin mielipidepalstalla Räihä ja Uusikylä keskustelevat:
    http://www.hs.fi/mielipide/a1458915161677?jako=081c44513f65fa84b4794401fbb21bcf

    http://www.hs.fi/mielipide/a1459223398336?jako=de24e0b836e108af8dd0d0c23420274c

    VastaaPoista
  3. Hei, en oikein saa itse avattua tätä kappaletta, joka löytyy sivulta 126. "Kaveripiirissä ei kuitenkaan välttämättä jaeta kaikkia koulumotivaation ulotuvuuksia. Määttä, Sattin ja Nurmi havaitsivat, että kaveripiirissä esiintyvä tehtävän välttely ei korreloinut nuoren oman suoritusstrategiatyylin kanssa vaikkakin kavereiden epäonnistumisen ennakointi ja tehtävän välttely olivat yhteydessä nuoren omaan normeja rikkovaan käyttäytymiseen, heikkoon kouluun sopeutumiseen ja alhaisiin arvosanoihin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaveripiirissä ei jaeta kaikkia koulumotivaation ulotuvuuksia.

      Esimerkkinä siitä: "Kaveripiirissä esiintyvä tehtävän välttely ei korreloinut nuoren oman suoritusstrategiatyylin kanssa."

      "Kavereiden
      *epäonnistumisen ennakointi ja
      *tehtävän välttely
      olivat yhteydessä nuoren omaan
      *normeja rikkovaan käyttäytymiseen,
      *heikkoon kouluun sopeutumiseen ja
      *alhaisiin arvosanoihin."

      Poista
  4. Tällä kertaa VAKAVA-tiimi oli kokenut tärkeäksi osittain samoja teemoja kuin minäkin:

    Nyt ennakoimistani teemoina ovat koulukiusaaminen ja koulutuksen muutostarpeet

    VastaaPoista
  5. http://uusityo.dna.fi/oppiminen/

    DNA on lähtenyt innovoimaan tulevaisuuden koulua. Vaikka en olekaan tyytyväinen kyseisen firman verkkopalveluihin, tässä firma on kuitenkin hyvällä asialla.

    VastaaPoista
  6. Hei luen nyt ensimmäistä kertaa vakavaan ja ammattikorkeakoulutaustalla sekä tekemällä oppivana ihmisenä on haastavaa miettiä erilaisia lukutekniikoita tällaista materiaalia varten. Pitää hahmottaa kokonaisuus ja osata soveltaa, mutta pienetkin ulkoaopeteltavat asiat ovat tärkeitä. Olisiko sinulla vinkkejä tähän ? Muistipeli ja ajatuskartat varmaan hyödyllisiä..mutta mitäs muuta ?:) jotkut soveltavat kysymykset artikkeleista olisivat huippua! Itse on vaikea kysyä mitään..kiitos !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kysymyksien keksiminen itse on hyvä, niitä voi viskata tänne ja miettiä yhdessä vastauksia. Kun keksii itse kysymyksiä ja niihin vaihtoehtoja, hahmottaa paremmin, miten vaihtoehtoja voi keksiä. Erityisen tärkeää on pohtia, miten väärä vaihtoehto syntyy. Kuvailemasi keinot ovat hyviä.

      Poista